هزینه جنگ آمریکا در عراق و افغانستان چهار تا شش تریلیون دلار خواهد بود
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

بر اساس یافته های پژوهشگر دانشگاه هاروارد آمریکا/

 

 بر اساس یافته های جدید پژوهشگر معروف دانشگاه هاروارد آمریکا، هزینه های جنگ تحملی کاخ سفید در کشورهای عراق و افغانستان برای مالیات دهندگان آمریکایی چهار تا شش تریلیون دلار خواهد بود که به این ترتیب این دو جنگ پرهزینه ترین درگیری ها در تاریخ آمریکا خواهد بود.

خبرگزاری اینترپرس سرویس روزشنبه در گزارشی به قلم ˈجیمز لوبˈ از واشنگتن به نقل از ˈلیندار بیلمزˈ مقام پیشین دولت ˈبیل کلینتونˈ نوشت: در حالی که واشنگتن تاکنون نزدیک به دو تریلیون دلار برای تامین هزینه های مستقیم مرتبط با کارزار نظامی خود در عراق و افغانستان خرج کرد،این مبلغ تنها بخشی از کل هزینه های جنگی است.

وی در این گزارش 21 صفحه ای افزود:عمده ترین هزینه های ناشی از جنگ در عراق و افغانستان، هزینه ارایه مراقبت های پزشکی و پرداخت کمک هزینه به نظامیان بازنشسته جنگ است.

عنوان این گزارش، ˈمیراث مالی عراق و افغانستان: چگونه تصمیم ها در باره هزینه های زمان جنگ، بودجه های آتی امنیت ملی را محدود خواهد کردˈ است.

بیلمز که از سال 2008 به همراه ˈجوزف استیگلیتزˈ اقتصاددان بلندپایه پیشین بانک جهانی، شماری تحلیل در باره هزینه های جنگ را تالیف کرد، خاطر نشان کرد که بیش از نیمی از یک میلیون و 500 هزار نظامی که از 11 سپتامبر 2001میلادی از خدمات تمام وقت در ارتش مرخص شده اند، در بیمارستان نظامیان بازنشسته خدمات درمانی پزشکی دریافت کرده اند و برای بقیه سال های زندگی به آنها کمک هزینه هایی داده شده است. بیش از 253 هزار نظامی از صدمه مغزی ناشی از استرس پس از سانحه رنج می بردند.

ˈهزینه های اضافی شامل جایگزین و تعمیر تجهیزات که تقریبا شش برابر میزان زمان صلح است و انباشته شدن بهره پول قرض شده به وسیله وزارت دارایی آمریکا برای تامین هزینه مالی جنگ است،که حدود دو تریلیون دلار از هزینه های جنگی تابع روند عادی بودجه نویسی قرار نداشته است.ˈ

بر اساس این گزارش، تاکنون واشنگتن حدود 260 میلیارد دلار بهره برای استقراض مرتبط با جنگ پرداخته است، هر چند هزینه بالقوه بهره بدهی جنگی آمریکا به چندین تریلیون دلار می رسد.

به نوشته وی، یکی از مهمترین چالش ها نسبت به سیاست امنیت ملی آمریکا در آینده از هیچگونه تهدید خارجی ناشی نخواهد شد، بلکه صرفا ناشی از میراث درگیری هایی است که ما قبلا در عراق و افغانستان داشته ایم.

این گزارش در زمان مهمی منتشر شد که به نظر می رسد جمهوری خواهان در کنگره به طور فزاینده ای میان دو گروه تندرو در امور دفاعی از یک سو و تندرو در امور کسر بودجه از سوی دیگر تقسیم شده اند.

گروه اول خواستار حفظ و افزایش مخارج پنتاگون و نقش تهاجم آمیزتر آمریکا در نقاط بحرانی به ویژه جنگ داخلی سوریه هستند و تندروان در امور کسر بودجه بر این باورندکه آمریکا به سختی می تواند بودجه های نظامی سنگین تر را تحمل کند چه رسد به ماجراجویی های نظامی خارجی تازه به ویژه در منطقه خاورمیانه.

تندروان در اموردفاعی که عمدتا از نومحافظه کاران و ملی گرایان مهاجم تشکیل شده اند ده سال پیش،رهبری پیشروی به سوی جنگ در عراق را به عهده داشتند،به ویژه نگران تاثیر منفی به اصطلاح کاهش عمومی هزینه ها بر ارتش هستند که مستلزم کاهش های سراسری به وسیله پنتاگون به مبلغ 500 میلیون دلار طی 10 سال به منظور کمک به کاهش کسر بودجه است.

با توجه به اوج گیری کشمکش ها و تنش ها با ایران، کره شمالی و حتی چین، آنها چنین استدلال می کنند که واشنگتن توانایی تحمل محدود شدن از نظر نظامی به وسیله چالش های مالی خود را ندارد.

اما این گزارش به همراه گزارش دیگری که به وسیله دانشگاه براون به مناسبت دهمین سالگرد تهاجم آمریکا به عراق تهیه شد که هزینه های کلی جنگ را سه میلیارد دلار برآورد می کند،احتمالا تندروان در امر کسر بودجه را در میان جمهوری خواهان تقویت خواهد کرد.

این گزارش همچنین واقع گرایان در سیاست خارجی را که با دولت ˈجرج اچ دبلیو بوشˈ و بیشتر دمکرات ها از جمله ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری و نزدیک ترین دستیارانش ارتباط بسیار نزدیکی دارند،تقویت خواهد کرد.

براساس تحقیقات اخیرکه به وسیله خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام شد، هزینه های بشدت مرتبط باجنگ که در واقع پس از اینکه خود جنگ ها پایان یافتند،بوجود می آیند،در تاریخ آمریکا غیرمعمول نیستند.

آسوشیتدپرس پس ازپژوهش و جستجو در سوابق دولت فدرال،هفته گذشته گزارش داد که غرامت پرداخت شده به نظامیان بازنشسته جنگ دوم جهانی و خانواده هایشان در سال 1991 یعنی 46 سال پس از پایان جنگ، به اوج خود رسید.

آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد که تقریبا 40 سال پس از اینکه آخرین نظامیان و یگان های رزمی آمریکا ویتنام را ترک کردند، دولت هنوز سرگرم پرداخت بیش از 22 میلیارد دلار در سال کمک به نظامیان بازنشسته و خانواده هایشان یا بازماندگانشان در ارتباط با ادعاهای مرتبط با جنگ است و این رقم همراه با سن افراد دریافت کننده این مبلغ،درحال افزایش است.به صورت مشابه پرداخت ها به نظامیان بازنشسته جنگ خلیج فارس افزایش می یابد.

هزینه های بسیار بزرگتر به بار آمده در جنگ های عراق و افغانستان، گذشته از سایر عوامل،شامل میزان بسیار بالاتر افراد زنده مانده درمیان نظامیان زخمی و مصدوم،پرداخت مزایا و کمک هزینه های سخاوتمندانه تر به نظامیان بازنشسته،گروه های جدید دریافت کنندگان کمک هزینه، درمان های پزشکی پرهزینه تر وگران قیمت تر و افزایش پرداخت حقوق و مزایا به نظامیان به منظور جذب نظامیان بیشتر در ارتشی که همه کارکنان و نظامیان آن داوطلب هستند، است.

براساس این گزارش،افزایش چشمگیر هزینه های مرتبط با جنگ به این معنی است که مالیات دهندگان از نوعی سرمایه گذاری در امور غیرنظامی در زمان صلح را که پس از پایان جنگ از جمله دو جنگ جهانی و جنگ سرد پس از فروپاشی اتحاد شوروی،بهره مند شدند،محروم خواهد کرد.

در این گزارش نتیجه گرفته شد که امروز درحالی که کشور درحال بررسی چگونگی بهبود ترازنامه خود است،می توانست امیدوار باشد که با پایان این جنگ ها، سرمایه گذاری در امور غیرنظامی در دوره صلح صورت خواهد گرفت مانند آنچه در دوره دولت کلینتون به آمریکایی ها کمک کرد سرمایه گذاری بیشتری در زمینه های غیرنظامی و سرمایه گذاری کمتری در امور دفاعی کنند.

در این گزارش تاکید شد که سرمایه گذاری مجددی برای هزینه های جنگی در امور غیرنظامی وجود نخواهد داشت و میراث جنگ های عراق و افغانستان هزینه هایی خواهد بود که برای ده ها سال ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، احتمالا پنتاگون و دیگر سازمان های مرتبط با امنیت ملی با فشار بیشتری برای کاهش هزینه ها روبه رو خواهند بود به جای اینکه فشار بر آنها کاهش یابد.

در این گزارش پیش بینی شده است که نتیجه احتمالی محدودیت های بودجه ای آمریکا، راندن این کشور در راستای کاهش کارکنان نظامی در نیروهای مسلح و سرمایه گذاری بیشتر در تسلیحاتی خواهد بود که به صورت خودکار و بدون نیاز به افراد عمل می کنند،همچنین روبات ها و راه حل های فناوری دیگر که معلوم نیست در دراز مدت گزینش عاقلانه ای باشد،خواهد بود.

به نظر ˈمیریام پمبرتونˈ تحلیلگر امنیت ملی موسسه مطالعات سیاسی، بررسی جدید باید موجب ارزیابی عمده جدیدی درباره بودجه عادی نظامی شود (که شامل هزینه های جنگ عراق و افغانستان نباشد)، که در دهه پس از 11 سپتامبر و در شرایط واقعی نزدیک به 50 درصد افزایش یافته و به بیش از 500 میلیارد دلار برسد.

وی به اینترپرس سرویس گفت:ˈشما باید این بودجه را تا جایی که هنگام شروع این جنگ ها قرار داشت،کاهش دهید. این صرفه جویی ها باید در زمینه هایی سرمایه گذاری مجدد شودکه در دهه گذشته از آن غفلت شد که به نظرم در میان آنها از همه مهمتر نیاز ضروری برای توجه به بحران اقلیمی با سرمایه گذاری در روی آوردن به انرژی های پاک و اقتصاد حمل و نقل وجود دارد.ˈ


March 30th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی